Światowa gwiazda sportowa, innowacyjny wynalazca i mistrz modowy, za którym podążyły miliony – Rene Lacoste. Założyciel marki znanej na całym świecie, słynącej nie tylko z odzieży sportowej, ale też z całej gamy innych produktów, takich jak obuwie, perfumy czy zegarki.
Światowa gwiazda tenisa
Rene Lacoste urodził się w 1904 roku w zamożnej rodzinie. Jego przyszłość zawodowa była oczywista od samego początku, ponieważ jego ojciec posiadał wielką fabrykę samochodów, którą syn miał przejąć. Wydawało się, że będzie on doskonale zarządzał firmą, ponieważ miał wyjątkowo ścisły umysł i interesował się technologią. Z tego też powodu został wysłany do prestiżowej szkoły we Francji, gdzie studiował budowę maszyn. Wkrótce Lacoste zaskoczył jednak wszystkich oznajmiając, że chciałby zostać zawodowym tenisistą. Stało się to po jego wizycie wraz z ojcem w Wielkiej Brytanii, gdzie Rene jako piętnastolatek po raz pierwszy w życiu zagrał w tenisa. Wyrozumiały ojciec dał synowi pięć lat na podążanie za nową pasją i postawił mu warunek, że w tym okresie ma zostać championem w tej dziedzinie.
Rene wystarczyły trzy lata, aby wspiąć się na szczyt. Był fenomenem, ponieważ mimo braku naturalnego talentu, bardzo szybko został jednym z czołowych światowych tenisistów. Zawdzięczał to przede wszystkim swojej determinacji, dyscyplinie oraz niesamowitej inteligencji strategicznej. Podczas gry, zawsze starał się zmęczyć przeciwnika przez zmuszanie go do ciągłego ruchu. Wkrótce przez jego zawziętość na korcie i fakt, że nigdy nie odpuszczał swojej „ofierze”, przylgnął do niego pseudonim „krokodyl”. Po tym incydencie przyjaciel Rene – Robert George, narysował dla niego krokodyla, którego później wyszyto na jego marynarce.
Kariera Lacoste jako tenisisty trwała jedynie siedem lat, ponieważ Rene zaczął chorować na przewlekłe zapalenie oskrzeli i musiał zrezygnować z gry. W ciągu tego krótkiego okresu zdobył jednak dziesięć różnych tytułów i razem z trzema innymi światowymi sławami tenisa z lat 20. i 30. XIX wieku, został zaliczony do grona Czterech Muszkieterów francuskiego tenisa, których obawiano się spotkać na korcie.
Rene Lacoste jest zaliczany do grona graczy, którzy na początku XX wieku ukształtowali grę w tenisa i nadali jej określone normy, które obowiązują do dziś.
Marka Lacoste
Jeszcze jako zawodowy tenisista, Rene nie był zwolennikiem stroju obowiązującego wówczas na korcie. W latach 20. koszula tenisisty miała długie rękawy i była zapinana. Noszono do niej krawat i długie spodnie. Lacoste uważał, że taki strój był zbyt ciężki i ograniczający, aby uprawiać w nim sport. Zainspirował się brytyjskimi graczami polo, którzy w tym czasie używali już koszulek, znanych dzisiaj jako koszulki polo. Rene spodobała się praktyczność tego stroju i zlecił krawcowi uszycie serii bawełnianych koszulek tego typu. Z przodu wyszyto logo krokodyla (często błędnie określanego jako aligatora), podobnego do tego oryginalnego z marynarki Rene. Według historyków modowych, było to pierwsze logo celowo umieszczone na wierzchu ubrania zamiast na jego lewej stronie.
Krótkie rękawy zastąpiły długie, luźne rękawy koszul, które były uciążliwe dla graczy. Góra koszulki mogła być rozpięta i luźna, natomiast miękki kołnierzyk można było postawić tak, aby chronił szyję przed słońcem.
Również dzianina, z której była uszyta koszula, umożliwiała skórze oddychanie. Tył koszuli był dłuższy niż przód, dzięki czemu była ona schowana do spodni również w czasie serwów. Po raz pierwszy Lacoste założył koszulkę polo w 1926 roku na zawody US Open w Nowym Jorku. Natychmiast zyskała ona olbrzymią popularność wśród innych tenisistów. Koszulka zaprojektowana przez Lacoste pozwalała na swobodę ruchu i elegancko prezentowała się na korcie.
Zaraz po zrezygnowaniu z kariery tenisisty, Rene otworzył firmę produkującą koszulki polo pod nazwą La Societe Chemise Lacoste. Nowa marka odzieżowa szybko zaczęła się rozwijać, stopniowo wprowadzając też inne produkty. Największy sukces odniosła w 1951 roku, kiedy zrezygnowała jedynie z białego koloru ubrań i wprowadziła dodatkowe barwy. Logo krokodyla na produktach Lacoste stało się światowym znakiem rozpoznawczym marki.
Szczyt popularności przypadł koszulce polo na lata 70. i 80., kiedy stała się ona nieodłącznym elementem stylu preppy (styl wywodzący się z Ivy Look). Pojawiła się ona nawet w książce „Oficjalny Poradnik Stylu Preppy” (ang. Official Preppy Handbook), gdzie wyszczególniono, dlaczego koszulka Lacoste była niezbędna do stworzenia tego stylu. Produkty Lacoste nie kojarzyły się już wyłącznie ze sportem, ale też z codzienną niewymuszoną elegancją oraz z wysokim statusem społecznym. Podobno to dzięki Lacoste powstało pojęcie „funkcjonalna elegancja” (ang. functional elegance).
Sportowy wynalazca
Rene Lacoste był nie tylko sportowcem i właścicielem znanej na cały świat marki ubrań, ale także wynalazcą. Jego wykształcenie techniczne i naturalne zainteresowanie technologią doprowadziło do stworzenia kilku wynalazków przydatnych w sporcie. Lacoste stworzył pierwszą stalową rakietę do tenisa, która została szybko doceniona przez innych słynnych tenisistów, np. Jimmiego Connorsa.Kolejnym wynalazkiem Rene była maszyna do rzucania piłek, dzięki czemu mógł on płynniej trenować.
Lacoste prywatnie
Lacoste był cichą osobą, która prowadziła spokojne życie. W wieku 26 lat poślubił mistrzynię golfa Simone de la Chaume, z którą miał czworo dzieci. Jego najstarsza córka, podobnie do matki, również odnalazła swoją pasję w golfie. Stąd też zainteresowanie Rene tym sportem w późniejszym okresie jego życia.
W 1964 roku Lacoste przekazał swoją olbrzymią firmę najstarszemu synowi. On sam natomiast dalej zajmował się wynalazkami i projektowaniem ubrań, co przestał robić na krótko przed swoją śmiercią. W 1996 roku po wieloletnich zmaganiach z chorobą, umarł we śnie na atak serca.
Dzisiaj marka Lacoste sprzedaje nie tylko ubrania sportowe dla kobiet, mężczyzn i dzieci, ale także szeroką gamę innych produktów takich jak perfumy, obuwie, zegarki i akcesoria techniczne do golfa i tenisa. Znakiem rozpoznawczym wszystkich tych produktów jest słynne logo krokodyla, przez które każdy natychmiast rozpoznaje markę.
O Gentleman’s Choice:
Jesteśmy bardzo młodym portalem, który publikuje treści o wysokiej wartości merytorycznej z wieloma autorskimi zdjęciami. Zależy nam na dalszym rozwoju i profesjonalizacji, które jednak zależą od liczby odbiorców, do której docieramy. Jeśli podobał Ci się ten artykuł, daj nam lajka i/lub udostępnij go na FB lub w innych mediach społecznościowych! Nic nie tracisz, a nasza wiedza może przydać się komuś z Twoich znajomych!
Inne wpisy z tej kategorii
Komentarze
Dodaj komentarz
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.
Mateusz Sroka
Świetny artykuł, wszystko treściwe i zachęcające do bliższego poznania sylwetki Krokodyla
Alicja Kaszyńska
Bardzo przyjemny artykuł , pełen ciekawych informacji przekazanych w interesujący i schludny sposób.