Porsche, to marka którą zna każdy, prawdziwa ikona i legenda. Swoją kultowość, marka którą stworzył Ferdinand Porsche, zawdzięcza głównie flagowemu modelowi “911”, którego legendę warto przypomnieć. Chcielibyśmy zacząć od samego początku, dlatego przedstawiamy Porsche “911”, model “930” określany również jako G Modell, bo to właśnie od niego wszystko się zaczęło.
Pierwsza “930” opuściła fabrykę w Stuttgarcie po śmierci założyciela marki, w roku 1964. Ówczesne modele wyposażone były w charakterystyczny dla Porsche sześciocylindrowy silnik typu bokser, chłodzony powietrzem, o pojemności 1991 cm3, który legitymował się mocą 130 koni mechanicznych. Ów jednostkę napędową charakteryzowały przeciwległe cylindry, w których tłoki pracowały leżąc w jednej płaszczyźnie, a motor wprawiał w ruch koła tylnej osi, za pośrednictwem 4-przełożeniowej skrzyni biegów, która dopiero na kilka lat przed zakończeniem produkcji, została zmodernizowana i otrzymała dodatkowy, piąty bieg.
Model “911”, występował w wielu wariantach, ale najważniejszym i najbardziej znanym jest wydanie Turbo, które dostępne było w dwóch odsłonach. Pierwsza z nich wprowadzona na rynek w roku 1975, wyposażona była w turbodoładowaną jednostkę, o pojemności 3.0 litra i mocy 260 koni mechanicznych. Od normalnego modelu „911”, Turbo różniła się również szerszym nadwoziem z powiększonymi błotnikami oraz większym spoilerem poprawiającym docisk i aerodynamikę, który umieszczony był na pokrywie silnika. Drugą odsłoną, która pojawiła się na rynku trzy lata później, była wersja Turbo z pojemnością silnika zwiększoną do 3,3 litra oraz intelcoolerem (chłodnicą dolotu powietrza), co pozwoliło na zwiększenie mocy o 40 koni mechanicznych. Ze względu na nowe elementy, spoiler umieszczony na klapie, po raz kolejny został powiększony .
Idealnie dobrane.
Z przyjemnością zapraszamy Państwa do obejrzenia filmu o koszulach Miler Luxury Shirts, który powstał z wykorzystaniem najnowszych technologi pozwalających na rejestrowanie 500 klatek na sekundę. Film został nakręcony przez operatora jednej z największych stacji telewizyjnych w Polsce, a głos podłożył jeden z najlepszych polskich lektorów. Zamiast pustych słów ukazaliśmy proces produkcji naszych koszul od kuchni. Każdy może teraz zajrzeć do profesjonalnej szwalni i zobaczyć jak powstają najwyższej klasy koszule.
Na genialność “911” wpływało jednak więcej czynników niż sam silnik. Auto posiadało sportowe zawieszenie i świetny rozkład masy dzięki czemu lekkość prowadzenia była wyraźnie odczuwalna. Ostrożność jest jednak wskazana ponieważ kiedy niewprawny kierowca zbyt mocno zachwycił się ową lekkością, szybko robiło się niebezpiecznie. “930” była bardzo narowista ze względu na krótki rozstaw osi i dużą, jak na tamte czasy moc. Był to samochód, który wymagał doświadczenia w prowadzeniu aut typu RWD z silnikiem z tyłu, a także odpowiednich umiejętności i koncentracji. We wprawnych rękach auto stawało się potworem, którego ciężko było dogonić. Nie bez powodu nazywano je najszybszym niemieckim autem.
Kiedy wymienia się najważniejsze dla Porsche modele, nie można zapomnieć o wersji z otwartym dachem typu targa, który umożliwiał zdjęcie części dachu samochodu, znajdującego się bezpośrednio nad głowami pasażerów podróżujących na przednich siedzeniach. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w tej wersji wszystkie słupki oraz szyba, pozostawały na swoim miejscu. Pełnoprawną wersję Cabrio z materiałowym dachem, wypuszczono dopiero w roku 1983.
Nawet dzisiaj wielu ludzi zaskakuje fakt, że “911” była autem czteroosbowym, jednakże siedzenia znajdujące się w tylnej części samochodu, były niewielkie i osobom o nieco większych gabarytach, trudno było się w nich pomieścić. Porsche to nie tylko pięknie uformowana karoseria, to również oryginalne i ponadczasowe wnętrze z charakterystyczną stacyjką umieszczoną po lewej stronie kierownicy, czy bogatym i pięknym zestawem wskaźników, który dostarczał kierowcy wszystkich niezbędnych informacji o samochodzie.
Model Carrera „911”, zapoczątkował serie sukcesów marki Porsche, nie tylko na rynku komercyjnym, ale także na rynku sportów motorowych, na którym wieloma zwycięstwami, wywalczył sobie stałe miejsce w jego historii. Zyskał rzesze oddanych fanów, motomaniaków, którzy są w stanie wiele poświęcić, by mieć możliwość choćby przejażdżki ich upragnionym samochodem, a z pewnością nam się odwdzięczy, swoją elegancją i „lekkością” jazdy, legendą zawartą w trzech cyfrach.
Inne wpisy z tej kategorii
Dodaj komentarz
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.
Michał
Fajny artykuł, ale jest jeden błąd. W momencie wypadku Dean prowadził Porsche Spyder. Części z auta były wykorzystywane w innych, i według legendy były bardzo pechowe.